Prisvärt
Känner ni igen den? Loop-rullen. Vände upp och ner på flugfiskevärlden när den kom i slutet av 80-talet. Levde länge i tysthet men satte så småningom en storspolad large arbour-lavin i rullning. Storspolarna var plötsligt den bästa uppfinningen sen hjulet. Gärna flugfiske - men först en ordentlig storspole.
Elaka tungor sade att idén med den stora spolen på Loop-rullen föddes eftersom dåvarande Karpens flugfiske var generalagent för Airflo. Samtidigt var det så att Karpens ägde varumärket Loop. (De till och med blev Loop, några år senare.)
Och Airflo tillverkade världens absolut rullminneskänsligaste fluglinor. Låg som telefonsladdar på vattenytan. Jag vet - jag hade en. Odugliga linor. Men om man lade dem på en storspolad Loop-rulle så blev rullminnet hanterbart. Kanske var det så, men den klassiska Loop-rullen är fortfarande en riktigt bra flugrulle.
Som i många, många år betingade ett pris på runt tre tusen kronor. Cirka.
Tills det tog hus i helvete. Danielsson, företaget som tillverkade Loop-rullarna, bestämde sig för att fortsätta under eget namn. Över en natt blev Loop-rullen Danielsson-rullen. Ett faktum som möjligen får efterverkningar i olika juridiska processer om patent- och varumärkesrättigheter.
Men rullen blev, också över en natt, brutalt mycket billigare. Plötsligt gick det att komma över en Loop-rulle för 1500 kronor - om man stod ut med att det stod "Danielsson" i stället för "Loop" på gaveln.
Storspole åt folket.
Den blev prisvärd. Ett fint ord. Betyder ungefär att den ger nog med valuta för de pengar man betalar när man köper produkten. Rullen är bra, välgjord, i hållbara material. Prisvärd.
Loop letade upp en sydostasiatisk lego-tillverkare i verkstadsindustrin och beställde nya rullar. I ny design. Med stora spolar. Som de fortsatte att sälja för tre tusen, eller mer.
Så småningom började Danielsson också fundera på om det där med prisvärt var någonting att sträva efter. Egentligen. Firman ska ju gå runt också.
Så i deras senaste sortiment finns en alldeles nyutvecklad flugrulle. Bättre än alla andra. Naturligtvis med storspole. För sådär 7 000 kronor.
Prisvärt?
Jag vet inte det.
Men sådan är kapitalismen.
greve jevelberg
Elaka tungor sade att idén med den stora spolen på Loop-rullen föddes eftersom dåvarande Karpens flugfiske var generalagent för Airflo. Samtidigt var det så att Karpens ägde varumärket Loop. (De till och med blev Loop, några år senare.)
Och Airflo tillverkade världens absolut rullminneskänsligaste fluglinor. Låg som telefonsladdar på vattenytan. Jag vet - jag hade en. Odugliga linor. Men om man lade dem på en storspolad Loop-rulle så blev rullminnet hanterbart. Kanske var det så, men den klassiska Loop-rullen är fortfarande en riktigt bra flugrulle.
Som i många, många år betingade ett pris på runt tre tusen kronor. Cirka.
Tills det tog hus i helvete. Danielsson, företaget som tillverkade Loop-rullarna, bestämde sig för att fortsätta under eget namn. Över en natt blev Loop-rullen Danielsson-rullen. Ett faktum som möjligen får efterverkningar i olika juridiska processer om patent- och varumärkesrättigheter.
Men rullen blev, också över en natt, brutalt mycket billigare. Plötsligt gick det att komma över en Loop-rulle för 1500 kronor - om man stod ut med att det stod "Danielsson" i stället för "Loop" på gaveln.
Storspole åt folket.
Den blev prisvärd. Ett fint ord. Betyder ungefär att den ger nog med valuta för de pengar man betalar när man köper produkten. Rullen är bra, välgjord, i hållbara material. Prisvärd.
Loop letade upp en sydostasiatisk lego-tillverkare i verkstadsindustrin och beställde nya rullar. I ny design. Med stora spolar. Som de fortsatte att sälja för tre tusen, eller mer.
Så småningom började Danielsson också fundera på om det där med prisvärt var någonting att sträva efter. Egentligen. Firman ska ju gå runt också.
Så i deras senaste sortiment finns en alldeles nyutvecklad flugrulle. Bättre än alla andra. Naturligtvis med storspole. För sådär 7 000 kronor.
Prisvärt?
Jag vet inte det.
Men sådan är kapitalismen.
greve jevelberg
Kommentarer
När man läser i fiskeredskapskataloger inser man efter en stund att en flugrulle är tillverkad i material och besitter en prestanda som vida överstiger egenskaoerna hos kopplingen i en normal bil. Hur ofta behövs det?
Fast jag tror det går lika bra med plast